18 מרץ 2012

"מה אנחנו? מה שאנחנו מורגלים לעשות" | אריסטו.

רשומה 2 # בנושא: הרגל – ידיד או אויב Habits?
צללתי לנושא ההרגלים ואני עדיין לומדת, בודקת, מנתחת, מבינה, חוקרת, ו...
הרגלים הוא נושא מרתק וחשוב להבנה שלי את עצמי.
כנראה,שגם אתם חושבים כמוני, כי קיבלתי הרבה תגובות ורעיונות מאז פרסמתי את הרשומה "הרגל – ידיד או אויב? "Habits בתאריך .12.2.2012
הרגלים מסקרנים אותי. 
אני אוהבת לראות, לשמוע, לקרוא על ההרגלים של אנשים אחרים.
אני תמיד לומדת משהו חדש על עצמי, על ההרגלים שלי 
ואיך אחרים מפרשים את ההרגלים שלי.

אז, מה למדתי מאז פרסום הרשומה שלי?
להמשך הקריאה, נא להלקיק כאן
האם הרגל הוא אוסף של התנהגויות שגרתיות ו/או אוטומטיות, שאנחנו מבצעים אותן מבלי שמים לב אליהן?
האם הרגל הוא תהליך בו התנהגויות חדשות הופכות לאוטומטיות?
האם קשה לשנות הרגלים ישנים?
האם קשה לאמץ הרגלים חדשים?
אני לומדת :
שישנם הרגלים טובים וישנם הרגלים שמגנים עלינו,
שישנם הרגלים שמתאימים לנו ואינם מתאימים לאחרים,
שישנם הרגלים שמתאימים לנו בתקופות מסויימות
שישנם הרגלים שאנחנו מצליחים להיפטר מהם וישנם כאלה – שלא!
שקל לנו יותר לומר לאחרים "לשנות הרגלים..."
שישנם הרגלים שמקורם בתת-מודע ואנחנו עדיין לא מודעים אליהם...
שישנם הרגלים שמבטאים את האפקטיביות שלנו בחיי היום יום 
או את חוסר האפקטיביות שלנו...

אימרתו של אריסטו "מה אנחנו? מה שאנחנו מורגלים לעשות," 
מעלה בי מספר שאלות (כמו תמיד):
*אם אני מה שאני מורגלת לעשות, האם כשאני פועלת מתוך הרגל, המוח החושב שלי מפסיק לחלוטין להשתתף בקבלת ההחלטות?
*אם אני אזהה הרגל, אז אוכל לזרוק/לשנות/להחליף ו/או לאמץ הרגל חדש?
*אם אצליח לזהות את ההרגל, זה אומר שאני כבר לא אהיה "בטייס אוטומטי" ושאצליח לחשוב על תכנית איך לשנות את ההרגל?
מתוך השאלות האלה, הבנתי שההרגל מופעל מהמוח ההישרדותי ואימוץ הרגל חדש - הוא תוצאה של המוח החושב. נקודה חשובה להבנה איך פועלים הרגלים ואיך לומדים הרגלים חדשים.
ושמתי לב לעוד משהו, ניסחתי את השאלות בעזרת המילים "אם"---"אז". 
אולי שיטת ה"אם"–"אז, "תעזור לי לזהות הרגל שאני רוצה לשנות ולאמץ הרגל חדש. בואו נראה...
זיהוי ההרגל: שמתי לב שכשאני נכנסת לפייסבוק על הבוקר "רק כדי לראות משהו" או "לכתוב סטטוס", אני נשאבת לתוכו ופתאם כבר צהרים והשעות האפקטיביות לעבודה עבורי – אינן...
אני רוצה לשנות את ההרגל הזה ולאמץ הרגל חדש-  מהיום...
אם אגביל את זמן שהותי בפייסבוק לרבע שעה בבוקר אז אוכל להשקיע יותר זמן בעבודה בשעות אלה.
זהו ההרגל החדש שאני רוצה לאמץ. זה נשמע פשוט אבל בשבילי זה אתגר...
כדי לעזור לי לזכור את ההרגל החדש, אכתוב אותו על דף ניר ואתלה אותו ליד המחשב שלי.
אכוון שעון או טיימר כדי שהצלצול יזכיר לי את ההרגל החדש ושאוכל לעמוד במשימה כל בוקר מחדש.
נראה לי שאעמוד בזה כי התחייבתי בפניכם...
אדווח לכם על התוצאות ברשומה הבאה בנושא: הרגל – ידיד או אויב?#3

ומה אתכם? יש לכם הרגל שאתם רוצים לשנות?
אולי יש לכם דרכים יחודיות משלכם, לזהות ולשנות הרגלים
והייתם רוצים לספר עליהן?
אשמח אם תשתפו אותי בנסיון שלכם. 

להתראות ברשומה הבאה,
מרסיה

6 תגובות:

  1. הו.. הרגלים, הרגלים...
    יודעת מה? בתור אחת ש..מבינה את העולם שלך
    ואת הצד המטפל (פחות או יותר)
    חשבתי לי בימים אלו ש.. אין ספק שברגע שזיהינו
    איזה הרגל שאינו מיטיב עמנו.. ניתן לשנותו!
    וכמובן להרגיל עצמינו להרגל חדש במקומו.
    אך (וזה אך גדול..) מה קורה בשעות לחץ או משבר?
    מה קורה כשאנו נחלשים שנסיבות אלה או אחרות?
    או אז.. אז אנו חוזרים לסורינו.. חוזרים להרגלים הטבועים בנו מאז ומתמיד.
    חוזרים ל"טייס האוטומטי".
    איך ניתן למנוע זאת?
    אולי לך מרסיה אהובה ישנה התשובה?

    השבמחק
    תשובות
    1. דלית היקרה מאד!
      את שואלת אותי "איך ניתן למונע את החזרה "לטייס האוטומטי"?
      לדעתי, התשובה היא שאין אפשרות.אם הבנתי נכון איך עובד מנגנון ההרגלים, הוא מתחיל במוח ההישרדותי, כי אנחנו רגילות להרגלים מסויימים ואם כבר זיהינו הרגל מסויים, רק אז הוא "יעבור" למוח הקידמי/החושב - כמובן שבאמצעותי ובצורה מודעת.
      וזהו ה"אבל הגדול", ככל שנהיה מודעות יותר להרגלים הישנים שלנו ולהרגלים החדשים שאימצנו, נשאר "בטייס האוטומטי" פחות זמן.וזהו ההבדל.
      בזמן לחץ ומתח, המוח ההשרדותי "תופס פיקוד" כדי להגן עלינו. זה בסדר.
      דוקא בזמנים כאלה, אנחנו מתבקשות להיות יותר מודעות, יותר ערניות ומחוייבות יותר לעצמנו.
      אשתף אותך בתשובה שמצאתי עבור עצמי: להיות אמפתית לעצמי גם אם אני חוזרת להרגלים הישנים שלי.
      בהצלחה,
      אוהבת אותך
      מרסיה

      מחק
    2. מרסיה אהובה,
      לקח לי זמן להשיב
      אך בעצם אני רוצה להודות לך!!!!
      את לא מבינה כמה תשובתך עזרה לי "ליישר"
      את אותו אדם עמו אני עובדת בלחץ מטורף ומטריף..
      קראתי את תשובתך ושבתי למרוץ..
      כעת אני מתיישבת ורוצה להודות
      אשה יקרה אחת!!

      מחק
    3. דלית היקרה לימאד!
      אני שמחה בשמחתך.
      וכל זה קרה עוד לפני שיצאנו לרקוד סמבה מול השקיעה...
      חיבוק ענק.
      תכתבי את המשפט ופזרי אותו בכמה מקומות.
      זה יזכיר לך...
      אני כאן תמיד
      אוהבת
      מרסיה

      מחק
  2. אנונימי19 מרץ, 2012

    אלברט איינשטיין הגדיר אי שפיות: לעשות אותו דבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות"

    גם אני כמובן מתמודדת עם עניין ההרגלים והטייס האוטומטי. אהבתי את האמפטיה לעצמי שלך . כי אם אני מתיחחסת כך לנפילות הם בהכרח מתקצרות. אשמה היא גם הרגל והיא וסיפה חטא על פשע.
    למגר את האשמה לאלתר!
    נוגה

    השבמחק
    תשובות
    1. נוגה היקרה!
      כולנו מתמודדים עם עניין ההרגלים והטייס האוטומטי.
      האמפטיה שלי לעצמי כשאני "מגלה" את ההרגל הישן שחזר, אכן, עוזרת לי לקצר את זמן "הנפילות" ולחזור ולתרגל את ההרגלים החדשים.
      אהבתי את הסיסמה: למגר את האשמה לאלתר! תנועה חדשה נולדה:)
      בקרוב, אכין סטיקר.
      תודה על התגובה
      חיבוק
      מרסיה

      מחק

תודה על תגובתך.
מרסיה