04 מרץ 2015

מתח? לחץ? נהפוך הוא!! שפע שמחות בחג הפורים!

WOW, כמה שאני אוהבת את חג הפורים. ואתם?

הסיבות הן רבות ושונות. בכל שנה, אני מגלה עוד משהו מעניין בחג הפורים.

השנה, "נתקלתי", בעקרון ה-"ונהפוך הוא!"...

לפי מה שקראתי במרחבי גוגל, אחד הרעיונות המרכזיים במגילת אסתר הוא ההיפוך"ונהפוך הוא!"
למשל: בהמשך לתענית אסתר, מתקיים משתה עם שפע מאכלים ושמחה.
ישנן דוגמאות נוספות במגילת אסתר עם רעיון ההיפוך ולכן נהוג להתחפש בחג הפורים.

גם בשיטת העבודה של ביירון קייטי, ישנו עקרון ההיפוך, ה-"ונהפוך הוא!".
לאחר שלב ארבעת השאלות מגיע שלב "ההיפוכים": היפוך לניגוד, לאחר, לעצמך.
זהו שלב בו אנו בודקים אם הטקסט המהופך מתאים לאמת הפנימית שלנו לפחות כמו המשפט המקורי שלנו.
זהו שלב מאתגר,  המעורר תובנות בלתי-צפויות, שונה מהמחשבות "האוטומטיות" שלנו.

בשלב זה זויות הראיה שלנו מתרחבות.
נכון שזהו שלב לא נוח עם הרבה התנגדויות, אך יחד עם זאת זהו שלב בו אנחנו מתחילים לצאת מהאוטומט, מתחילים לחשוב בצורה אחרת ורחבה יותר, זהו שלב בו האסימונים מתחילים ליפול והתובנות מגיעות...

מעניין? 
הנה תרגיל היפוך – "ונהפוך הוא!" לכבוד פורים:

זהו את שתי הדמויות;


והפכו אותן ב180 מעלות... 

מפתיע?
וכל מה שעשינו זה היפוך – "ונהפוך הוא!" .
לסובב את הדף/הראש ולקבל זוית ראיה אחרת.

*לאוהבי האתגרים: נסו להתמקד בציור אחד ו"לראות" את שתי הדמויות. בהצלחה!

עוד תרגיל? מה אתם רואים? צפרדע או סוס?
זהו את שני בעלי החיים;
עכשיו, בצעו את ההיפוך-"ונהפוך הוא" (סובבו ב90 מעלות).
יש שינוי? וכל מה שעשינו זה לסובב את הדף/הראש ב90 מעלות וקיבלנו דמות אחרת.


*לאוהבי האתגרים: נסו להתמקד בציור אחד ו"לראות" את שתי הדמויות.

מתח "ונהפוך הוא" לידיד
ואיך עיקרון ה-"נהפוך הוא" קשור למתח ולחץ?

מאז שהקשבתי להרצאתה של הפסיכולוגית קלי מק'גוניגל ב-TED, "איך להפוך את הלחץ לידיד" (בעבר כבר שיתפתי אתכם בהרצאתה המופלאה), אני מתרגלת את ההיפוך: 

*איך להפוך כל מתח לידיד ולראות בכל "רע" - הזדמנות למשהו טוב ולצמיחה.

עקרון ההיפוך וה-"ונהפוך הוא", הינו רעיון פשוט ליישום ומאד מאתגר ויחד עם זאת ביצועו, פותח שפע של אפשרויות.

בואו ננסה ביחד את עקרון ההיפוך:

אנחנו חייים חיים אינטנסיביים ומלאי מתח. נבחר גורם מתח אחד ונעשה "ונהפוך הוא":

למשל: "אני לא עומדת במשימות שקבעתי לעצמי היום". (מוכר לכם גם?)
בואו נעשה היפוך של הטענה הזו: אני עומדת במשימות שקבעתי לעצמי היום. (אמרתי לכם שזה פשוט)

עכשיו אני מעלה רעיונות "איך" אפשר לעשות את זה. אלה הם רעיונות לפתרונות אפשריים וגם כאלה שלא...
איך- איך לעשותאת זה על מנת להספיק את כל המשימות שקבעתי לעצמי היום?
רעיונות של עלו לי: אני יכולה לקבוע אילו הן שלוש המשימות החשובות ביותר ולסיים אותן. את יתר המשימות, אני יכולה להתחיל ומה שלא אספיק אעביר למחר ואמחל לעצמי.
אני יכולה להציל סמכויות במשימות שונות; אני יכולה לשלם למשהו שיבצע מספר משימות במקומי, ועוד כאלה רעיונות.

עקרון ההיפוך "ונהפוך הוא" מאפשר לנו חשיבה יצירתית ומחוץ לקופסה ויוצרת הזדמנויות חדשות.

בסיומו של תהליך ההיפוך יש לנו, שפע של רעיונות איך להתגבר על גורם המתח שגרם לנו לכאב ופחד ונחוש הקלה ושקודם לא הצלחנו לחשוב עליהם בגלל המתח והכאב.

נקודה חשובה לגבי היישום – הבחירה והאחריות בידינו!

לסיכום תהליך ההיפוך "ונהפוך הוא":
נבחר גורם מתח שמציק לנו ==> נהפוך אותו ==> נמצא את ה"איך" ==> ניישם ונחגוג את תחושת ההקלה!

מי שרוצה להתנסות בעקרון "הנהפוך הוא!" מוזמן לשלוח אלי מייל ונשחק ב"נהפוך הוא".

אז ככה, השנה לא התחפשתי אך הסתכלתי מבעד לחלוני וראיתי המון ילדות/ים מחופשות/ים.
ראיתי גם, את התחפושות המהממות והיצירתיות של הילדות/ים הבוגרות/ים שלי ונכדתי המתוקית שהתחפשה למיני מאוז ולשלגיה ואוהבת שיאפרו לה פרפרית על הפנים... והלב שלי מתמלא אושר ושמחה כיאה לחג פורים.
מאחלת לכולנו חג פורים עם שפע שמחות
ובמקרה של מתח – זכרו את עקרון "הנהפוך הוא"!

ביי,
מרסיה


**אהבתם את הפוסט? אשמח לתגובות, ללייק והעבירו אותו הלאה שעוד חברות/ים יהנו.