13 אוקטובר 2017

ושמחת בחייך ♥

 "ושמחת בחייך"  
את המשפט הזה, ראיתי בקיר של חברה שלי בפייסבוק 
ולא יכולתי שלא לשתף אותו בבלוג שלי.
זה היה בהקשר לחגיגת שמחה תורה, שחלה אתמול
וזה היה אחרי ששלחתי לסטודנטים לתמלול הרצאה לתמלול בנושא השמחה בסוכות.

שמחה הוא נושא שמרתק אותי. 
אני מחפשת עוד ועוד דרכים להוסיף שמחה ואושר לחיי.
והמשפט הזה מהווה תזכורת נהדרת, לא ככה?

לבחור באושר, להיות בשמחה, להרגיש מאושרת, הם נושאים שמעסיקים אותי.
אני מחפשת דרכים ושיטות מגוונות במטרה להכניס עוד אושר ועוד שמחה לחיי ומתנסה בהן.
ישנם דברים שמתאימים לי וישנם כאלה שלא...
ומדי פעם, אני משתפת אתכן-ם בתובנות שלי.

הפעם, התרכזתי בשִׂמְחָה.
פתחתי את הויקיפדיה וזה מה שהיה כתוב בערך שִׂמְחָה: (רק ההתחלה של הערך)
"מהי שמחה?
שִׂמְחָה היא רגש חיובי שבו האדם נתון במצב רוח מרומם, לרוב בעקבות התרחשות וחוויה שהוא מפרש אותה כחיובית מבחינתו באחד מהיבטי חייו.

רגש השמחה מתאפיין במחשבות ובביטויים גופניים מסוימים, כמו חשיבה אופטימית, מבע פנים צוהל, עיניים מאירות, חיוכים ותחושה אנרגטית וקלילה של הגוף.

חוויות פנימיות העשויות להביא לשמחה הן למשל שכלול המעמד האישי, מערכות יחסים בינאישיות טובות, כניסה לתהליך של התחדשות, פעילות יצירתית, או הצלחה בהגשמת הישגים, יעדים, שאיפות וחלומות. 
אמצעים חיצוניים העשויים לעורר שמחה הם למשל מוזיקה, ריקודים, שמיעת בדיחות, ארוחה טובה, מסע קניות, קבלת מתנה, הצלחה בתחרות או ניצחון של קבוצת ספורט אהודה, ואף באמצעים כימיים כמו אלכוהול, סמים ותרופות.
השמחה מרחיבה את כוחות הנפש, הופכת את האדם לאנרגטי, ומדרבנת אותו לפעילות ולעשייה.
 לעומת הרגש ההופכי - העצב, שמכנס את כוחות הנפש ומביא לירידה בפעילותו של האדם.
ישנה זיקה הדדית בין השמחה לבין האהבה; שמחה עמוקה יכולה לעורר אצל האדם את רגש האהבה, מימוש האהבה והתעוררותה גורם לאדם לשמחה."

אני קוראת שוב ומסמנת את המילים/מושגים רלונטים עבורי:
רגש חיובי;
מצב רוח מרומם;
התרחשות וחוויה שהאדם מפרש אותה כחיובית;
רגש השמחה מתאפיין במחשבות ובביטויים גופניים מסוימים;
חוויות פנימיות העשויות להביא לשמחה;
אמצעים חיצוניים העשויים לעורר שמחה;
אמצעים כימיים;
השמחה מרחיבה את כוחות הנפש, הופכת את האדם לאנרגטי, ומדרבנת אותו לפעילות ולעשייה;
הרגש ההופכי - העצב, שמכנס את כוחות הנפש ומביא לירידה בפעילותו של האדם;
זיקה הדדית בין השמחה לבין האהבה.

אני בוחנת את עצמי מול כל המילים האלה...
וחושבת מחשבה חיובית,
שגורמת לי לשמחה שהיא רגש חיובי, 
המרחיבה את כוחות הנפש שלי. 
השמחה הופכת אותי לאנרגטית יותר 
ומדרבנת אותי לפעילות ולעשיה.

פתאם צצה לה מחשבה נוספת ולגיטימית... 
הרי החיים הם לא רק רצף של חוויות חיוביות, הלא כן?
מה אז? 
 איך אוכל לשמוח כשישנם אירועים לא משמחים?
היכן השמחה משתלבת בשאר האירועים של חיינו?
מהי הזיקה בין חווית רגש השמחה וחווית רגשות אחרים?
מה יאפשר לי להכניס עוד ועוד שמחה לחיי למרות הכל?

בשנים האחרונות, למדתי להשאיר סימני שאלה ולהמתין...

אשמח לקרוא איך אתן-ם מוסיפות-ים שמחה לחייכן-ם.

תודה ובברכת "ושמחת בחייך"😊
שבת של שלום
מרסיה

2 תגובות:

  1. אנונימי28 דצמבר, 2023

    שמחת אותי והייתי בדאון....תבורכי...את ענקית...

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימית יקרה, ריגשת אותי מאד. תודה ששיתפת אותי ותודה על הפרגון♥

      מחק

תודה על תגובתך.
מרסיה